070-872 78 16 Meddelande

Klassbeskrivning

”Den yoga jag brukar gå på är mer som vanlig träning, det här var som en utomjordisk upplevelse.” Maria

Hathayoga flow
Klasserna anpassas efter gruppen och är utformade så att alla, från nybörjare till avancerade, kan delta. Rörelser och positioner lärs in stegvis. Var och en utövar rörelser och positioner efter egen förmåga och i sin egen takt. Rörelserna länkas med andningen och yogan är uppdelad i andningsfokus, uppvärmning, solhälsningar, olika positioner, nedvarvning och avslappning.

Klasserna kan ha teman där vi fokuserar på t ex olika kroppsliga aspekter eller olika mentala aspekter. En klass kan t ex vara mer yang, utåtriktad och dynamisk, en annan istället mer ying, det vill säga lugnare och med uppmärksamheten riktad inåt; mer avstressande och återhämtande. Ett klassupplägg kan fokusera på bakåt- och framåtböjningar, ett annat på styrka och stabilitet för rygg och nacke osv.

Klassen Yoga 60+ har mindre belastning, fler modifieringar och extra lugnt tempo. Även yngre kan givetvis delta.

Mjuk morgonyoga
Lugnt värmer vi upp, stärker och tänjer kroppen med hjälp av vår andning och mjuka yogarörelser.

Terapeutisk yoga, info här.

Oavsett klassupplägg så avslutas varje klass med en skön avslappning som många upplever som den bästa delen med hela yogan.

Yogamattor och filtar finns att låna på plats.

Att tänka på

  • Mat för nära inpå yogan kan orsaka illamående. Låt det gå minst två timmar efter en större måltid och minst en timme efter ett mellanmål.
  • Drick inte precis innan och inte under yogan vilket minskar effekten av kroppens reningsprocesser. Vänta även med att dricka ca 20 minuter efter praktiken.
  • Kom ”hel och ren”. Yoga helst barfota och klä dig i mjuka kläder som det är lätt att röra sig i.
  • Menstruation; undvik inverterade positioner eller håll dem bara en kort stund vid menstruationens tre första dagar.
  • Yoga inte vid sjukdomskänsla av hänsyn både till dig själv och till övriga deltagare.
  • Informera mig gärna vid graviditet, medicinering eller olika sjukdomar och handikapp.
  • Yoga är inte prestation; jämför dig inte med andra. Lyssna på din dagsform och låt andningen bli din guide.
  • Yoga är övning i tålamod.